SÖKBARA POSTER

Nedan listas alla poster som går att söka just nu!

Förkortningar: (o) Ordinarie ledamot. (s) Suppleant till ordinarie.

Siffran inom parantes (x) syftar på antal lediga poster av samma typ. Poster på verksamhetsår har en uppdragstid från 1 juli till och med 31 juni nästkommande år. Poster på kalenderår har en uppdragstid från 1 januari till och med 31 december samma år.

Vid frågor kontakta valberedningen på valberedningen@mfskane.se

Styrelseposter och FUM-funktionärsposter

Medicinska Föreningens högsta beslutande organ är Fullmäktige (FUM). Det löpande arbetet leds av styrelsen. Förenklat kan man säga att Styrelsen är MF:s regering och FUM är dess riksdag. Läs mer om: Styrelsen och FUM

+ Vice Talman (1)
Verksamhetsår 24/25

Som Vice talman i Fullmäktige täcker du upp för talmannen då hen inte kan närvara. Du gillar ordning och reda och är inte rädd för att höja rösten. Du har full koll på MFs stadga för att se till så att den följs under mötena.


+ FUM-Sekreterare (s) (1)
Verksamhetsår 24/25

Som FUM-sekreterare ansvarar du för att protokollföra fullmäktigemötena. Du är lyhörd och skriver snabbt på dator. Tidigare sekreteraruppdrag är meriterande.


+ Eventansvarig (1)
Verksamhetsår 24/25

Som Eventansvarig är du huvudansvarig för MF:s kontakt med samarbetspartners,sponsorer, näringslivet och arbetslivet i stort. Som Eventansvarig sitter du även med i utskotten för de stora evenemangen som Corbalen och Stora Toddydagen för att ansvara för sponsfrågor och vara ett extra stöd för Vice Ordförande. Som person bör du vara bra på kommunikation, problemlösning och att arbeta under stress.



Utskotts- och sociala poster

Utskottsordförande ansvar för att leda och organisera sitt utskotts verksamhet. Medicinska Föreningen har över 20 olika utskott som täcker in både föreningens utbildningsbevakande bit och våra sociala utskott.

+ Ordförande MUR (1)
Verksamhetsår 24/25

Som MUR-ordförande brinner du för utbildningsfrågor och är beredd att lägga ner en hel del tid och jobb på att göra läkarutbildningen bättre! Arbetet är upplagt via en styrelse som sammanträder och diskuterar utbildningsfrågor, och sedan stormöten där kursombud från samtliga terminer träffas och röstar om gemensamma frågor för läkarutbildningen. För att kunna söka denna post måste du ha varit engagerad i MUR tidigare. Hur du engagerar dig i MUR hittar du under fliken ”Utbildningsråd”.


+ Ordförande BUR (1)
Verksamhetsår 24/25

BUR arbetar med utbildningsfrågor och event för studenterna på biomedicinprogrammen. Ordförande leder BURs styrelse och möten med kursrepresentanter under terminerna. Man bör även representera BUR och studenterna i programmets ledningsgrupp och programnämnd. Du bör ha ett stort intresse för utbildningsfrågor och varit engagerad i BUR tidigare. Du är beredd att lägga ner en hel del tid och jobb på att göra utbildningen bättre!


+ Ordförande LAUR (1)
Verksamhetsår 24/25

Som ordförande kommer du att leda LAURs styrelse i utbildningsbevakande av Logoped- och Audionomprogrammen i ändamål att göra utbildningen bättre! På vägen kommer du att hålla möten för programmens kursrepresentanter där ni diskuterar aktuella frågor. Du kommer även att hålla regelbunden kontakt med kursledningen, programnämnden och andra representanter från Medicinska föreningen. Bortom utbildningsbevakandet kommer du med styrelsen anordna sociala evenemang för att främja en god gemenskap mellan studenterna. Detta är en roll för dig som är beredd att lägga ner en hel del tid och jobb bortom studierna. Men med ett intresse för utbildningsfrågor och med tidigare erfarenhet inom LAUR kommer det bli ett väldigt lärorikt och roligt arbete!


+ Ordförande FYS-UR (1)
Verksamhetsår 24/25

Som ordförande för FYS-UR brinner du för utbildningsfrågor och är beredd att lägga ner en hel del tid och jobb på att göra utbildningen för fysioterapeuter bättre! Arbetet är upplagt via en styrelse som sammanträder och diskuterar utbildningsfrågor med studenter. Du bör ha ett stort intresse för utbildningsfrågor och det är meriterande om du varit engagerad i FyS-UR tidigare. Hur du engagerar dig i FYS-UR hittar du under fliken ”Utbildningsråd”.


+ Sexmästare (1)
Verksamhetsår 24/25

Som sexmästare ansvarar du för planerandet och genomförandet av MF’s fester, sex stora evenemang på ett år. Du bör ha god organisatorisk förmåga, stort tålamod och vara stresstålig. En tung men givande post! För att kunna söka denna post måste du ha fyllt 20 år.


+ Pubmästare (2)
Verksamhetsår 24/25

Som Pubmästare är du en av fyra som har ansvaret för fredagarnas pubkvällar på Locus Medicus Lundensis. Du har hög personlig integritet och är tillräckligt orädd och ansvarskännande för att kunna bevara lugnet även i alkoholtäta sammanhang. Du kommer även att arbeta mycket nära sexmästarna i förberedelserna inför samt genomförandet av MFs alla fester. För att kunna söka denna post måste du ha fyllt 20 år.


+ Högtidsmarskalk läk (1)
Verksamhetsår 24/25

Som högtidsmarskalk arbetar du med att arrangera examenshögtider för våra medlemmar när de tar examen. Det behövs en högtidsmarskalk för audiologi- och logopedprogrammen, en för biomedicin, en för fysioterapeutprogrammet och en för läkarprogrammet. Arbetet är koncentrerat till veckorna före terminssluten (läkare och fysio HT och VT, övriga endast VT). Du har lätt för att organisera och styra upp och är bra på att få saker gjorda, sedan har du såklart en sentimental läggning och uppskattar pampiga traditioner och fuktiga föräldrarögon.


+ Högtidsmarskalk biomed (1)
Verksamhetsår 24/25

Som högtidsmarskalk arbetar du med att arrangera examenshögtider för våra medlemmar när de tar examen. Det behövs en högtidsmarskalk för audiologi- och logopedprogrammen, en för biomedicin, en för fysioterapeutprogrammet och en för läkarprogrammet. Arbetet är koncentrerat till veckorna före terminssluten (läkare och fysio HT och VT, övriga endast VT). Du har lätt för att organisera och styra upp och är bra på att få saker gjorda, sedan har du såklart en sentimental läggning och uppskattar pampiga traditioner och fuktiga föräldrarögon.


+ Högtidsmarskalk logaud (1)
Verksamhetsår 24/25

Som högtidsmarskalk arbetar du med att arrangera examenshögtider för våra medlemmar när de tar examen. Det behövs en högtidsmarskalk för audiologi- och logopedprogrammen, en för biomedicin, en för fysioterapeutprogrammet och en för läkarprogrammet. Arbetet är koncentrerat till veckorna före terminssluten (läkare och fysio HT och VT, övriga endast VT). Du har lätt för att organisera och styra upp och är bra på att få saker gjorda, sedan har du såklart en sentimental läggning och uppskattar pampiga traditioner och fuktiga föräldrarögon.


+ Högtidsmarskalk fysio (1)
Verksamhetsår 24/25

Som högtidsmarskalk arbetar du med att arrangera examenshögtider för våra medlemmar när de tar examen. Det behövs en högtidsmarskalk för audiologi- och logopedprogrammen, en för biomedicin, en för fysioterapeutprogrammet och en för läkarprogrammet. Arbetet är koncentrerat till veckorna före terminssluten (läkare och fysio HT och VT, övriga endast VT). Du har lätt för att organisera och styra upp och är bra på att få saker gjorda, sedan har du såklart en sentimental läggning och uppskattar pampiga traditioner och fuktiga föräldrarögon.


+ Körledare Ultraljud (2)
Verksamhetsår 24/25

Som körledare för Ultraljud ansvarar du för att leda sångträffarna, därför krävs det en stor sångerfarenhet och en viss kunskap inom musikteori.


+ Idrottsförman (2)
Verksamhetsår 24/25

Som Idrottsförman ansvarar du för att leda Medicinska Föreningens idrottsverksamhet och hålla våra medlemmar i rörelse. Detta betyder att du som Idrottsförman ska leda ett flertal aktiviteter i veckan samt ansvara för lokalbokningar. Aktiviteterna är generellt förelagda under veckodagarna på kvällstid. Du bör ha goda ledarskaps- och samarbetsförmågor samt ha ett stort intresse för sport och rörelse.


+ Ärtmästare (2)
Verksamhetsår 24/25

Som Ärtmästare ansvarar du för att det under terminerna serveras ärtsoppa varje torsdag på Locus Medicus Lundensis. God samordnande förmåga och ett visst kunnande i köket underlättar, passion för ärtor är ett krav.


+ Brunchmästare (2)
Verksamhetsår 24/25

Som brunchmästare ansvarar du för att brunch serveras på Locus Medicus Lundensis varje eller varannan vecka. Brunchen är en mycket uppskattad tillställning. Regelbundenhet är ett krav för att få mycket gäster. Posten för dig som surdegshipster eller cupcake-fantast!


+ Kulturutskottsordförande (2)
Verksamhetsår 24/25

Du ansvarar för att arrangera kulturella evenemang för MFs medlemmar. En post med stor frihet där aktiviteterna är mycket uppskattade. Det kan vara allt från chokladprovningar till syjuntor, militärjunta, dansträning, krocket-klubben, operabesök etc.


+ Novischgeneral läk (1)
Verksamhetsår 24/25

Novischförmän är de sex personer som utses av Medicinska Föreningen att ansvara för novischperioden. Dessa personer kommer från läkarprogrammet, biomedicinprogrammet, fysioterapeutprogrammet samt logoped- och audinomprogrammet. Novischgeneralerna planerar och ansvarar för att genomföra hela novischperioden. De ska finnas tillgängliga för faddrar, befäl och novischer om dessa behöver hjälp. Som novischgeneral är man närmsta kontakt för styrelsen genom hela novischperioden. Posten innebär, förutom planering inför novischperioden, intensivt jobb i tre veckor under novischperioderna med många roliga minnen på köpet. Novischgeneralerna ordnar taggveckan, diverse aktiviteter under veckorna samt Sångboken (den traditionsenliga sittningen där Medicinska Föreningens sångbok sjungs in).


+ Novischgeneral biomed (1)
Verksamhetsår 24/25

Novischförmän är de sex personer som utses av Medicinska Föreningen att ansvara för novischperioden. Dessa personer kommer från läkarprogrammet, biomedicinprogrammet, fysioterapeutprogrammet samt logoped- och audinomprogrammet. Novischgeneralerna planerar och ansvarar för att genomföra hela novischperioden. De ska finnas tillgängliga för faddrar, befäl och novischer om dessa behöver hjälp. Som novischgeneral är man närmsta kontakt för styrelsen genom hela novischperioden. Posten innebär, förutom planering inför novischperioden, intensivt jobb i tre veckor under novischperioderna med många roliga minnen på köpet. Novischgeneralerna ordnar taggveckan, diverse aktiviteter under veckorna samt Sångboken (den traditionsenliga sittningen där Medicinska Föreningens sångbok sjungs in).


+ Novischgeneral logaud (1)
Verksamhetsår 24/25

Novischförmän är de sex personer som utses av Medicinska Föreningen att ansvara för novischperioden. Dessa personer kommer från läkarprogrammet, biomedicinprogrammet, fysioterapeutprogrammet samt logoped- och audinomprogrammet. Novischgeneralerna planerar och ansvarar för att genomföra hela novischperioden. De ska finnas tillgängliga för faddrar, befäl och novischer om dessa behöver hjälp. Som novischgeneral är man närmsta kontakt för styrelsen genom hela novischperioden. Posten innebär, förutom planering inför novischperioden, intensivt jobb i tre veckor under novischperioderna med många roliga minnen på köpet. Novischgeneralerna ordnar taggveckan, diverse aktiviteter under veckorna samt Sångboken (den traditionsenliga sittningen där Medicinska Föreningens sångbok sjungs in).


+ Novischgeneral oberoende program (1)
Verksamhetsår 24/25

Novischförmän är de sex personer som utses av Medicinska Föreningen att ansvara för novischperioden. Dessa personer kommer från läkarprogrammet, biomedicinprogrammet, fysioterapeutprogrammet samt logoped- och audinomprogrammet. Novischgeneralerna planerar och ansvarar för att genomföra hela novischperioden. De ska finnas tillgängliga för faddrar, befäl och novischer om dessa behöver hjälp. Som novischgeneral är man närmsta kontakt för styrelsen genom hela novischperioden. Posten innebär, förutom planering inför novischperioden, intensivt jobb i tre veckor under novischperioderna med många roliga minnen på köpet. Novischgeneralerna ordnar taggveckan, diverse aktiviteter under veckorna samt Sångboken (den traditionsenliga sittningen där Medicinska Föreningens sångbok sjungs in).


+ Corpus Laborans Utskottsordförande (2)
Verksamhetsår 24/25

Som ordförande för arbetsmarknadsdagen Corpus Laborans ansvarar du, tillsammans med resten av utskottet, för planeringen och genomförandet av arbetsmarknadsdagen. Du har god översikt över arbetsmarknaden för de olika programmen inom MF, men framförallt har du många idéer kring hur en arbetsmarknadsdag ska genomföras och ett driv att förverkliga dessa. Vidare besitter du bra samarbetsförmågor och är kreativ och lösningsorienterad.


+ Sondenredaktör (2)
Verksamhetsår 24/25

Sonden är Medicinska Föreningens tidning som publiceras online. Som redaktör leder du Sondens redaktion i arbetet med att göra en bra tidning gällande artiklar, layout och annonser. Vana av skrivande, layout och/eller design behövs, och framför allt en patologisk kärlek för det skrivna ordet och uppsökande journalistik.


+ IT-ansvarig (1)
Verksamhetsår 24/25

Har du god hand med datorer är detta det rätta för dig! Du ansvarar för maillistor och hemsidan, samt en hel del datorvård.


+ Corfotograf (2)
Verksamhetsår 24/25

Som Corfotograf bevakar du alla MFs events och dokumenterar i bild. Du har ett stort mått av personlig integritet och självkontroll, vilket medför att du kan vara nykter och fotografera, även i festliga sammanhang.


+ MIFFOS (2)
Verksamhetsår 24/25

Miffosbossen ansvarar för att det finns mat och trevliga lekar på kickoffer, och anordnar fester för alla MF aktiva! Vad som krävs? Gastronomiska förmågor, glädje för dryck och umgänge, ett glatt humör, en förmåga för att förmedla en tidlös MF-anda och föra klassiska historier, traditioner och skvaller vidare inom föreningen. Du har för de sista egenskaperna helst bakom dig ett längre engagemang inom Medicinska Föreningen.


+ Husförman, Malmö Locus (1)
Verksamhetsår 24/25

Husförmannen för Locus Medicus Malmoensis är ansvarig för alla bokningar gällande Malmö Locus. Som husförman är det bra att vara tydlig i kommunikationen och det är av vikt att husförmannen har möjlighet att befinna sig i Malmö på regelbunden basis. Posten är en tungt administrativ post, så en förkärlek för administration och ekonomi är ett måste.


+ Malmömästare (1)
Verksamhetsår 24/25

Som Malmömästare på Locus Medicus Malmoensis är du en form av pubmästare fast i Malmö. Din uppgift blir att anordna pubkvällar och annat i Malmö med en regelbunden basis, och i samröre med husförmannen få liv i Locus Medicus Malmoensis för att kunna erbjuda studenterna i Malmö härliga MF events.


+ Malmömästare (1)
Kalenderår 2024

Som Malmömästare på Locus Medicus Malmoensis är du en form av pubmästare fast i Malmö. Din uppgift blir att anordna pubkvällar och annat i Malmö med en regelbunden basis, och i samröre med husförmannen få liv i Locus Medicus Malmoensis för att kunna erbjuda studenterna i Malmö härliga MF events.


+ Kirurgiska utskottet ordförande (2)
Verksamhetsår 24/25

Kirurgiska utskottet är ett av Medicinska Föreningens nyaste utskott. Som utskottsordförande har du med fördel ett stort intresse för kirurgi och förmågan att hitta och samordna studenter, eller andra parter, som har kunskapen nog att leda en workshop gällande kirurgi.


+ Studenter i forskning (2)
Verksamhetsår 24/25


+ Kapellmästare MF-bandet (1)
Verksamhetsår 24/25


+ Vice kapellmästare MF-bandet (1)
Verksamhetsår 24/25



Övriga förtroendeposter inom MF

Medicinska Föreningen har även ett antal övriga poster av betydelse för föreningens verksamhet.

+ Arkivarie (1)
Verksamhetsår 24/25

Som Medicinska Föreningens arkivarie tar du ansvar för historiska kopplingar, såväl i aktiviteter som relationer. Du organiserar även den regalia och de föremål som cirkulerar kring, och försöker samla och bevara kunskapen kring dem. Posten är tämligen fri.


+ Seniorskollegieledamot (5)
Verksamhetsår 24/25

Seniorskollegiet består av tidigare aktiva samt tidigare heltidare inom föreningen. Kollegiet leds av Inspektor. Syftet är att bistå med kunskap och minnen från forntida dagar. Du bör ha varit ordentligt engagerad men kanske ha trappat ner lite nu.


+ Revisor, auktoriserad (1)
Verksamhetsår 24/25

Som verksamhetsrevisor granskar du Medicinska Föreningens verksamhet.


+ Verksamhetsrevisor (2)
Verksamhetsår 24/25

Som verksamhetsrevisor granskar du Medicinska Föreningens verksamhet. Du bör ha god kännedom om MF och får inte samtidigt ha några andra förtroendeuppdrag inom MF.



Corpus Medicum-gemensamma poster

Gemensamma poster för samtliga sektioner inom Corpus Medicum. MF:s fullmäktige nominerar till posten som därefter väljs av Corpus Medicums styrelse under deras sammanträde.

Medicinska Fakulteten

+ ETP-nämnden
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

ETP-nämnden består av vicedekan med ansvar för utbildning (ordf.), tre lärarrepresentanter och två studentrepresentanter varav en innehas av MF och en innehas av VÅVS. Nämnden har övergripande ansvar för ETP-processen, utser lärarrepresentanter och extern pedagogisk sakkunnig till bedömargruppen och förbereder ärenden som sedan beslutas av dekan.Nämnden sammanträder cirka 1-2 gånger per termin om 2h per tillfälle


+ ETP- Bedömargruppen
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

Bedömargruppen består av lärare som själva innehar ETP och som genomgått särskild utbildning i bedömning samt två studentrepresentanter varav en innehas av MF och en innehas av VÅVS. Även dessa ska ha genomgått särskild utbildning. I gruppen ingår också en extern pedagogisk sakkunnig. Gruppen intervjuar och bedömer de inkomna ansökningarna för att få ETP. Bedömargruppen sammanträder 1-2 gånger per termin. Utöver det tillkommer tid för inläsning av underlag.


Akademiska Föreningen

+ AF Överstyrelse ledamot (o) (1)
Verksamhetsår 24/25



Studentrepresentantsposter

 

Studentrepresentants-poster

 

Som studentrepresentant representerar du studenter i frågor gentemot fakulteten och universitet. Därför är det viktigt att du kan företräda studenternas bästa och vill påverka utbildningarna och studenternas miljö på universitetet.

Medicinska Fakulteten

+ Medicinska Fakultetsstyrelsen MFS (1)
Verksamhetsår 24/25

Som studentrepresentant i MFS representerar du studenterna i fakultetsövergripande strategiska frågor. Posten är arvoderad.


+ Grundutbildningsnämnden GUN (2)
Verksamhetsår 24/25

Inom GUN representerar du studenterna i frågor som rör utbildningskvalitet på ett mer övergripande plan än programnivå. Du får vara med och diskutera och besluta om alla viktigaste frågor gällande alla grundutbildningar på medicinska fakulteten. GUN är det högst beslutande organet gällande utbildningsfrågor på fakulteten. Posten är arvoderad.


+ Lärarförslagsnämnden (o) (1)
Verksamhetsår 24/25

Lärarförslagsnämnden är den instans på fakulteten som bereder alla personer som vill bli anställda på fakulteten som lärare. De som är anställda lärare på fakulteten är de som har ansvar för utbildningen och i stor mån de som håller i undervisningen. Vi studenter har i detta organ chans att påverka vilka som blir anställda som lärare. Posten är arvorderad.


+ Lärarförslagsnämnden (s) (1)
Verksamhetsår 24/25

Lärarförslagsnämnden är den instans på fakulteten som bereder alla personer som vill bli anställda på fakulteten som lärare. De som är anställda lärare på fakulteten är de som har ansvar för utbildningen och i stor mån de som håller i undervisningen. Vi studenter har i detta organ chans att påverka vilka som blir anställda som lärare.


+ Nämnden för jämställdhets- och likabehandlingsfrågor (1)
Verksamhetsår 24/25

I nämnden diskuteras frågor som rör jämställdhet, likabehandling, diskriminering etc. på en fakultetsövergripande nivå. Som studentrepresentant ansvarar du för att föra fram och lyfta studenters åsikter och eventuella problem. Nämnden har ca två möten per termin, och utöver det krävs ca en timme till förberedelse inför varje möte. Frågor som diskuteras är bland annat könsfördelningen vid anställning av lärare, hur en hanterar diskrimineringsfall samt universitets övergripande arbete med likabehandling och jämställdhet.


Institutionsstyrelser

+ Styrelsen för EMV
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap (EMV) är en av sex institutioner vid Medicinska Fakulteten. I institutionsstyrelsen fattas strategiska beslut om forskningsverksamheten och man har diskussioner om allt från ekonomi till arbetsmiljö. Som studentrepresentant ska du ge ett studentperspektiv i diskussionerna och har även rösträtt vid beslut. Du kommer lära dig mycket om forskning, organisation och verksamhetstänk. Posten passar dig som är intresserad av att forska eller arbeta inom fakulteten i framtiden!

2 möten/termin ca 2 timmar åt gången. Läs mer om EMVs forskningsverksamhet HÄR!


+ Styrelsen för IKVL
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Institutionen för kliniska vetenskaper, Lund (IKVL), är en av sex institutioner vid Medicinska Fakulteten. I institutionsstyrelsen fattas strategiska beslut om forskningsverksamheten och man har diskussioner om allt från ekonomi till arbetsmiljö. Som studentrepresentant ska du ge ett studentperspektiv i diskussionerna och har även rösträtt vid beslut. Du kommer lära dig mycket om forskning, organisation och verksamhetstänk. Posten passar dig som är intresserad av att forska eller arbeta inom fakulteten i framtiden!

3 möten/termin ca 2 timmar åt gången. Läs mer om IKVLs forskningsverksamhet HÄR!


+ Styrelsen för IKVM
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Institutionen för kliniska vetenskaper, Malmö (IKVM), är en av sex institutioner vid Medicinska Fakulteten. I institutionsstyrelsen fattas strategiska beslut om forskningsverksamheten och man har diskussioner om allt från ekonomi till arbetsmiljö. Som studentrepresentant ska du ge ett studentperspektiv i diskussionerna och har även rösträtt vid beslut. Du kommer lära dig mycket om forskning, organisation och verksamhetstänk. Posten passar dig som är intresserad av att forska eller arbeta inom fakulteten i framtiden!

3 möten/termin ca 2 timmar åt gången. Läs mer om IKVMs forskningsverksamhet HÄR!


+ Styrelsen för ILM
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Institutionen för laboratoriemedicin (ILM) är en av sex institutioner vid Medicinska Fakulteten. I institutionsstyrelsen fattas strategiska beslut om forskningsverksamheten och man har diskussioner om allt från ekonomi till arbetsmiljö. Som studentrepresentant ska du ge ett studentperspektiv i diskussionerna och har även rösträtt vid beslut. Du kommer lära dig mycket om forskning, organisation och verksamhetstänk. Posten passar dig som är intresserad av att forska eller arbeta inom fakulteten i framtiden!

2-3 möten/termin ca 2 timmar åt gången. Läs mer om ILMs forskningsverksamhet HÄR!


+ Styrelsen för ITM
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Institutionen för translationell medicin (ITM) är en av sex institutioner vid Medicinska Fakulteten. I institutionsstyrelsen fattas strategiska beslut om forskningsverksamheten och man har diskussioner om allt från ekonomi till arbetsmiljö. Som studentrepresentant ska du ge ett studentperspektiv i diskussionerna och har även rösträtt vid beslut. Du kommer lära dig mycket om forskning, organisation och verksamhetstänk. Posten passar dig som är intresserad av att forska eller arbeta inom fakulteten i framtiden!

2-3 möten/termin ca 2 timmar åt gången. Läs mer om ITMs forskningsverksamhet HÄR!


Programnämnder och kommittéer under PNL

PNL står för Programnämnden Läkarprogrammet. Dessa kommittéer behandlar därför internationella frågor, examinationsfrågor och studiesociala ärenden på läkarprogrammet.

+ PNL-ledamot
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 4o + 4s

PNL ansvarar för utveckling, planering och ledning av läkarprogrammet och dess kurser, och för att utbildningen bedrivs ändamålsenligt och effektivt, i enlighet med gällande regelverk. Som studentrepresentant ska du föra fram den breda studentgruppens perspektiv. Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ Internationella kommittén PNL
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Internationella kommittéen diskuterar internationella möjligheter för studenterna inom nämnden. Detta handlar om bland annat utbyten men även internationalisering av programmen och internationella möjligheter på hemmaplan såsom Certificate of international merits (CIM). Även återrapportering från internationella samarbetsorgan diskuteras här. Kommittén har 2 möten per termin ca 2h på eftermiddagar. Posten är arvoderad.


+ Studiesociala kommittén PNL
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 2

Studiesociala kommittén består av fyra lärare, varav en är ordförande och en är vice ordförande, och två studentrepresentanter. Inför mötena förväntas du som studentrepresentant läsa dig in på de olika ärendena som ska hanteras. Det kan vara individärenden kring dispens, uppehåll, avhopp eller tillgodoräknande av kurser och poäng. Kommittén har 2 möten per termin. Posten är arvoderad.


+ Examinationskommittén PNL
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 2

Kommittén diskuterar olika frågor kopplat till examinationer på programmet. Det kan röra sig om allt från instruktioner till de som skriver tentafrågor, hur man undviker fusk vid examination och examination kopplat till QPS-systemet. Kommittén diskuterar även aktuella ärenden kopplat till examination, överklagandeärenden eller ärenden kopplade till byte av examinator. Kommittén sammanträder 2 gånger per termin i cirka 3 timmar per tillfälle. Posten är arvoderad.


+ Ledningsgrupp preklin PNL
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 2

Posten som studentpresent i ledningsgrupp grundnivå representerar man studenter i frågor och diskussioner gällande den prekliniska utbildningen på läkarprogrammet. Gruppen träffas för att diskutera samtliga terminer på preklin och fokuserar på förbättringsarbete för kursen och dess delmoment. Gruppen sammanträder 2 gånger per termin i möten om cirka 2 timmar per tillfälle. Posten är inte arvoderad.


+ Ledningsgrupp klin PNL
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 2

På posten som studentrepresentant i ledningsgruppen på klinisk nivå representerar man studenter i frågor och diskussioner gällande den kliniska utbildningen på läkarprogrammet. Gruppen träffas för att diskutera samtliga terminer på de kliniska terminerna och fokuserar på förbättringsarbete för kurserna och deras delmoment.Gruppen sammanträder 2 gånger per termin i möten om cirka 2,5 timmar per tillfälle. Posten är inte arvoderad.


+ Kursplansberedningen PNL
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

Kursplansberedningen under PNL granskar kursplaner som skickas in för beslut till programnämnden. Detta innebär arbete med att läsa utkast till kursplanerna och ge feedback gällande förändringar till kursansvariga, så att kursplanen när den sedan kommer till nämnden har genomgått en första granskning. Som studentrepresentant ska du bidra med studenternas perspektiv så att kursplanen blir så tydlig som möjligt för studenterna. Kursplansberedningen sammanträder inför de programnämndssammanträden det inkommit kursplaner till, cirka 2 gånger per termin. Posten är inte arvoderad.


Programnämnder och kommittéer under PNM

PNM står för Programnämnden för Masterprogrammen. Dessa kommittéer behandlar därför internationella frågor, examinationsfrågor och studiesociala ärenden på kandidatprogrammet i Biomedicin, masterprogrammet i Biomedicin och Master’s in Public Health.

+ PNM-ledamot (o) (biomedkand.)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Programnämnden för masterutbildningar ansvarar för masterprogrammen i biomedicin och folkhälsovetenskap, kandidatprogrammet i biomedicin, hälsovetenskapligt basår samt fakultetens fristående kurser. Nämnden ansvarar för strategiska beslut som berör flera program inom nämnden eller större frågor gällande specifika program. Punkter som berörs är bland annat godkännande av nya kursplaner, programmens budgetar och kvalitet. Som studentrepresentant representerar man studenterna på sitt eget program.Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ PNM-ledamot (o) (biomedmaster)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Programnämnden för masterutbildningar ansvarar för masterprogrammen i biomedicin och folkhälsovetenskap, kandidatprogrammet i biomedicin, hälsovetenskapligt basår samt fakultetens fristående kurser. Nämnden ansvarar för strategiska beslut som berör flera program inom nämnden eller större frågor gällande specifika program. Punkter som berörs är bland annat godkännande av nya kursplaner, programmens budgetar och kvalitet. Som studentrepresentant representerar man studenterna på sitt eget program.Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ Studiesociala kommittén PNM (biomedkand.)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 2

På mötena samlas programmens ledningar, lärarrepresentanter och studentrepresentanter. Inför mötena förväntas du som studentrepresentant läsa dig in på de olika ärendena som ska hanteras. Det kan vara individärenden kring dispens, uppehåll, avhopp eller tillgodoräknande av kurser och poäng. Eftersom känslig information tas upp omfattas det som sägs på mötena av sekretess. Kommittén sammanträder vid 1-2 tillfällen per termin, ca 2-3 timmar per möte. Posten är arvoderad..


+ Studiesociala kommittén PNM (biomed
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 2

På mötena samlas programmens ledningar, lärarrepresentanter och studentrepresentanter. Inför mötena förväntas du som studentrepresentant läsa dig in på de olika ärendena som ska hanteras. Det kan vara individärenden kring dispens, uppehåll, avhopp eller tillgodoräknande av kurser och poäng. Eftersom känslig information tas upp omfattas det som sägs på mötena av sekretess. Kommittén sammanträder vid 1-2 tillfällen per termin, ca 2-3 timmar per möte. Posten är arvoderad..


+ Studiesociala kommittén PNM (MPH)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

På mötena samlas programmens ledningar, lärarrepresentanter och studentrepresentanter. Inför mötena förväntas du som studentrepresentant läsa dig in på de olika ärendena som ska hanteras. Det kan vara individärenden kring dispens, uppehåll, avhopp eller tillgodoräknande av kurser och poäng. Eftersom känslig information tas upp omfattas det som sägs på mötena av sekretess. Kommittén sammanträder vid 1-2 tillfällen per termin, ca 2-3 timmar per möte. Posten är arvoderad.


+ Examinationskommittén PNM
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 3

Examinationskommittén diskuterar olika frågor kopplat till examinationer på programmet. Det kan röra sig om allt från instruktioner till de som skriver tentafrågor, hur man undviker fusk vid examination och examination kopplat till QPS-systemet. Kommittén diskuterar även aktuella ärenden kopplat till examination, överklagandeärenden eller ärenden kopplade till byte av examinator. Kommittén sammanträder 2 gånger per termin i cirka 3 timmar per tillfälle. Posten är arvoderad.


+ Internationella kommittén PNM ledamot
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 3

Internationella kommittéen diskuterar internationella möjligheter för studenterna inom nämnden. Detta handlar om bland annat utbyten men även internationalisering av programmen och internationella möjligheter på hemmaplan så som Certificate of international merits. Även återrapportering från internationella samarbetsorgan diskuteras här. Kommittén sammanträder 1-2 sammanträden per termin, cirka 1-2 timmar per möte. Förankring och återrapportering bör ske med utbildningsrådet. Posten är arvoderad.


+ Kursplansberedningen PNM
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

Kursplansberedningen under PNM granskar kursplaner som skickas in för beslut till programnämnden. Detta innebär arbete med att läsa utkast till kursplanerna och ge feedback gällande förändringar till kursansvariga, så att kursplanen när den sedan kommer till nämnden har genomgått en första granskning. Som studentrepresentant ska du bidra med studenternas perspektiv så att kursplanen blir så tydlig som möjligt för studenterna. Kursplansberedningen sammanträder inför de programnämndssammanträden det inkommit kursplaner till, cirka 2 gånger per termin. Posten är inte arvoderad.


+ Ledningsgrupp (biomedkand)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

Ledningsgruppen fungerar som ett diskussionsforum för att öka och bibehålla ett gott samarbete genom terminerna på kandidatprogrammet i biomedicin. Som studentrepresentant i gruppen får du chansen att direkt diskutera kursfrågor med de ansvariga på programmet.


+ Ledningsgrupp (biomedmaster)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

Ledningsgruppen fungerar som ett diskussionsforum för att öka och bibehålla ett gott samarbete genom terminerna på masterprogrammet i biomedicin. Som studentrepresentant i gruppen får du chansen att direkt diskutera kursfrågor med de ansvariga på programmet.


Programnämnder och kommittéer under PNR

PNR står för Programnämnden för Rehabiliteringsprogrammen. Dessa kommittéer behandlar därför internationella frågor, examinationsfrågor och studiesociala ärenden på bland annat Logopedprogrammet och Audionomprogrammet.

+ PNR-ledamot (log)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

PNR omfattar studenterna på logoped-, audionom-, fysioterapeut- och arbetsterapeutprogrammet. Nämnden ansvarar för strategiska beslut som berör flera program inom nämnden eller större frågor gällande specifika program. Som studentrepresentant representerar man studenterna på sitt eget program.Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ PNR-ledamot (aud)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

PNR omfattar studenterna på logoped-, audionom-, fysioterapeut- och arbetsterapeutprogrammet. Nämnden ansvarar för strategiska beslut som berör flera program inom nämnden eller större frågor gällande specifika program. Som studentrepresentant representerar man studenterna på sitt eget program.Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ PNR-ledamot (fysio)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

PNR omfattar studenterna på logoped-, audionom-, fysioterapeut- och arbetsterapeutprogrammet. Nämnden ansvarar för strategiska beslut som berör flera program inom nämnden eller större frågor gällande specifika program. Som studentrepresentant representerar man studenterna på sitt eget program.Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ Internationella kommittén logaud (aud)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Internationella kommittéen diskuterar internationella möjligheter för studenterna inom nämnden. Detta handlar om bland annat utbyten men även internationalisering av programmen och internationella möjligheter på hemmaplan såsom Certificate of International Merits.Gruppen sammanträder två gånger per termin, cirka 2 timmar per tillfälle. Posten är arvoderad. .


+ Internationella kommittén logaud (log)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Internationella kommittéen diskuterar internationella möjligheter för studenterna inom nämnden. Detta handlar om bland annat utbyten men även internationalisering av programmen och internationella möjligheter på hemmaplan såsom Certificate of International Merits.Gruppen sammanträder två gånger per termin, cirka 2 timmar per tillfälle. Posten är arvoderad.


+ Internationella kommittén (fysio)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1o + 1s

Internationella kommittéen diskuterar internationella möjligheter för studenterna inom nämnden. Detta handlar om bland annat utbyten men även internationalisering av programmen och internationella möjligheter på hemmaplan såsom Certificate of International Merits.Gruppen sammanträder två gånger per termin, cirka 2 timmar per tillfälle. Posten är arvoderad.


+ Studiesociala kommittén logaud (aud)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

På mötena samlas audionom- och logopedprogrammens ledningar, lärarrepresentanter och studentrepresentanter. Inför mötena förväntas du som studentrepresentant läsa dig in på de olika ärendena som ska hanteras. Det kan vara individärenden kring dispens, uppehåll, avhopp eller tillgodoräknande av kurser och poäng. Eftersom känslig information tas upp omfattas det som sägs på mötena av sekretess. Komittén har 3-4 möten per termin, ca 1 timme per möte. Posten är arvoderad.


+ Studiesociala kommittén logaud (log)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

På mötena samlas audionom- och logopedprogrammens ledningar, lärarrepresentanter och studentrepresentanter. Inför mötena förväntas du som studentrepresentant läsa dig in på de olika ärendena som ska hanteras. Det kan vara individärenden kring dispens, uppehåll, avhopp eller tillgodoräknande av kurser och poäng. Eftersom känslig information tas upp omfattas det som sägs på mötena av sekretess. Komittén har 3-4 möten per termin, ca 1 timme per möte. Posten är arvoderad.


+ Studiesociala kommittén (fysio)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

På mötena samlas fysioprogrammets ledning, lärarrepresentanter och studentrepresentanter. Inför mötena förväntas du som studentrepresentant läsa dig in på de olika ärendena som ska hanteras. Det kan vara individärenden kring dispens, uppehåll, avhopp eller tillgodoräknande av kurser och poäng. Eftersom känslig information tas upp omfattas det som sägs på mötena av sekretess. Komittén har 3-4 möten per termin, ca 1 timme per möte. Posten är arvoderad.


+ Ledningsgrupp (aud)
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 2

Ledningsgruppen fungerar som ett diskussionsforum för att öka och bibehålla ett gott samarbete genom terminerna på Audionomprogrammet. Som studentrepresentant i gruppen får du chansen att direkt diskutera kursfrågor med de ansvariga på programmet.


Andra arbetsgrupper

+ Huntingtoncentrum
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

2017 bildades Huntingtoncentrum som ett samarbete mellan Skånes universitetssjukhus (SUS), Skånevård Sund, Medicinsk service och Lunds universitet. Centrumets forskning fokuserar på Huntingtons sjukdom, både kopplat till sjukdomsförloppet, högspecialiserad vård och stöd till patienter och anhöriga. Styrgruppen består, utöver en studentrepresentant, av forskare och annan aktiv personal vid centrumet. Gruppen sammanträder cirka 2 gånger per termin om cirka 2 timmar per tillfälle. Posten är inte arvoderad.


+ Neuronanocenter
Verksamhetsår 24/25

Antal poster: 1

Centrum för neuronanomedicin bildades 2017 som ett samarbete mellan Region Skåne, Skånes universitetssjukhus (SUS) och Lunds universitet. Centrumets syfte är att förbättra samordning av tvävetenskaplig grundforskning, klinisk forskning, klinisk verksamhet och näringslivssatsningar för att förbättra vetenskaplig kvalitet och patientnytta. Styrgruppen utgörs, utöver studentrepresentanten, av verksamma personer vid centrumet från både universitetet och SUS. Posten är inte arvoderad.